سئو چیست؟
نوشته شده توسط : javaneh

در ابتدا با عبارت سئو آشنا خواهیم شد. کلمه SEO مخفف شده عبارت Search Engine Optimization است. این عبارت در فارسی به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستحوگر است. به‌شکلی که در موتورهای جستجوگر بتوانیم در نتایج بهتری نمایش داده شویم. از این طریق می‌توانیم بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت وب‌سایت جذب کنیم و در نهایت مخاطبین و مشتریان ما بیشتر می‌شوند.

سئو یا seo مخفف search engine optimization به معنای بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجوگر است.

پروسه سئو به معنای دریافت بازدید کننده و ترافیک برای سایت شما از طریق نتایج جستجوی موتور های جستجوگر بصورت رایگان و کاملا طبیعی می باشد.

چگونه سایت خود را سئو کنیم همه موتور های جستجوگر محبوب مثل گوگل ، یاهو ، بینگ در مرحله اول نتایج خود را بصورت کاملا رایگان نمایش می دهند. هر چند نتایج پولی هم دارند که با دریافت هزینه از صاحبان سایت ها ، سایت آنها را در صدر نتایج نشان می دهند اما منظور ما از سئو صرف هزینه و تبلیغات کردن نیست. منظور ما اینجا دریافت بهترین رتبه برای سایت شما از طریق نتایج رایگان گوگل است. یعنی افزایش فروش شما بدون صرف هزینه!

درکل سئو فرایندی است که صفحات وب‌سایت را نسبت که کلمات کلیدی که برای مقالات انتخاب می‌کنید در گوگل به لینک‌های اول سوق می‌دهد و باعث می‌شود از گوگل ورودی بگیرید و در آخر درآمد کسب کنید. حالا باید به بعد از سئو چه‌کار کنیم بپردازیم.

سئو چیست؟

حال نمایش در نتایج گوگل که کاملا رایگان است و اگر همین الان کلمه دانلود را در گوگل سرچ کنید هزاران نتیجه برای شما نمایش داده می‌سشود. اما واقعا بازدید کننده روی کدام نتیجه کلیک می کند؟ خب مسلما خود شما هم روی چند نتیجه اول گوگل کلیک می کنید! پس مسئله مهم اینست که سایت شما در صفحه اول نتایج گوگل نمایش داده شود یا خیر!

ضمنا توجه داشته باشید هیچ سئو کار یا شخص متخصصی نمی تواند به شما قول دهد شما را در صدر نتایج گوگل قرار دهد. دلیل این حرف کاملا واضح است! گوگل دوست یا فامیل هیچکس نیست. فاکتور های بسیاری برای قرار گیری سایت شما در صدر نتایج گوگل وجود دارند که با صرف زمان و وقت باید این فاکتور ها را برای سایتتان فراهم کنید.

عبارت‌های پرکاربرد در SEO

در ادامه شما را با عبارت‌های مختلف آشنا خواهیم کرد تا اگر زمانی با آن‌ها روبرو شدید، بتوانید به خوبی آن را درک کنید.

SEM: Search Engine Marketing

عبارت بعدی که با آن آشنا خواهیم شد SEM است، که مخفف شده Search Engine Marketing است. عبارت SEM با SEO تفاوت زیادی دارد. SEM در واقع به معنی انجام کارهایی است که ما بتوانیم در موتورهای جستجوگر بازاریابی کنیم. در کل ما با استفاده از روش SEO سعی می‌کنیم تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای سایت خود را در نتایج بهتر موتورهای جستجو نمایش دهیم. اما در روش SEM ما با پرداخت هزینه سایت را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌کنیم.

SMO: Social Media Optimization

عبارت دیگری که اخیرا مورد استفاده افراد زیادی قرار می‌گیرد SMO است. این عبارت مخفف Social Media Optimization است. منظور از SMO بهینه‌سازی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است. مثل اینستاگرام، یوتیوب و توییتر و…. . برای مثال این روزها کاربران بسیار زیادی وب‌سایت خود را رها کرده‌اند و فقط روی پیج اینستاگرام خود فعالیت می‌کنند؛ که این کار یک اشتباه بزرگ است. دلیل این موضوع را در مقاله “اینستاگرام یا وب‌سایت؟” به شما توضیح داده‌ایم.

SMM: Social Media Marketing

عبارت بعدی SMM یا همان Social Media Marketing است. این روش هم مثل روش قبل است. در روش SMO ما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای محتوای خود را برای شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام بهینه‌سازی می‌کردیم. ولی در روش SMM با پرداخت هزینه این کار را انجام می‌دهیم. دقیقا مثل SEO و SEM.

HEO: Human Enjoyment Optimization

اما یک عبارت بسیار مهم HEO می‌باشد، که مخفف Human Enjoyment Optimization است. به معنای بهینه‌سازی هرچیزی (شامل سرویس، سایت و اپلیکیشن و…) برای کاربر که بتواند بیشترین استفاده ممکن را از محتوای آن ببرد. در واقع HEO تاثیر بسیار زیادی برروی فروش و کسب‌وکار شما می‌گذارد و اگر به این مورد توجه نکنید، طبیعتا کسب‌وکار شما نابود خواهد شد.

PPC: Pay Per Click

مورد بعدی که ممکن است شما با آن برخورد کنید. PPC یا همان Pay Per Click است. این عبارت معمولا در تبلیغات اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال یک کاربر بنر تبلیغاتی شما را در یک سایت مشاهده می‌کند و با کلیک برروی آن وارد سایت شما می‌شود. شما در این روش بابت هرکلیک کاربر روی تبلیغات، باید یک هزینه‌ای را پرداخت کنید.

ترافیک

کلمه بعدی که ممکن است تاکنون نیز شنیده باشید، ترافیک است. ترافیک به معنای میزان ورودی کاربران به سایت شما است. در واقع هرفردی که وارد سایت شما می‌شود یک بازدیدکننده محسوب می‌شود. در کل جمع این بازدیدها و بازدیدکنندگان در یک بازه زمانی خاص را ترافیک یک وب‌سایت می‌گویند.

ربات جستجو

ربات موتور جستجوگر عبارت دیگری است که در حوزه سئو به آن برخورد خواهید کرد. البته ممکن است به‌جای کلمه ربات کلمات دیگری هم مانند خزنده، روبوت، Spider و Crawler به گوش شما خورده باشد که همه آن‌ها یک معنی را می‌دهند. این روبات‌ها وارد وب‌سایت شما می‌شوند و تمام صفحات را ایندکس (Index) می‌کنند. منظور از ایندکس، ثبت محتوای سایت در موتورهای جستجوگر می‌باشد. در ارتباط با نحوه فعالیت و کار این روبات‌ها در جلسات بعد به آن می‌پردازیم.

روش‌های مختلف SEO چیست

در دنیای وب ما سه نوع سئوکار داریم که در ادامه مطالب شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

صورت کلی به دو بخش داخلی و خارجی تبدیل می‌شود و این دو بخش را به 3 صورت می‌توان پیاده‌سازی کرد که به آن‌ها یئو سفید، خاکستری و سیاه گفته می‌شود. مشخص است که سئو سفید برای سایت شما مناسب‌تر است و درکل زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن به طول می‌انجامد. سئو خاکستری فرایندی مابین سئو سیاه‌وسفید است که صرفاً زمان بیشتری طول می‌کشد تا بعد از سئو گوگل متوجه شود که شما قوانین را دور زده‌اید.

سئو درونی یا داخلی چیست

 مجموعه‌ای از کارها و فعالیت‌هایی که در داخل سایت انجام می‌شود، سئو درونی یا داخلی گفته می‌شود تا ما قادر باشیم به میزان محبوبیت زیادی در نزد موتورهای جستجو دست‌یابیم. مثلاً هرروز مقاله سئو شده در سایت خود منتشر کنید و از طریق فرایند لینک سازی عنکبوتی، لینک‌های داخلی دهید تا کاربر زمان بیشتری را در وب‌سایت شما صرف کند.

سئو برون صفحه یا خارجی چیست

به مجموعه‌ای از کارها و فعالیت‌هایی که در بیرون از سایت انجام می‌شود، سئو بیرونی یا خارجی گفته می‌شود سئو خارجی سبب می‌شود سایت در نتایج گوگل، رتبه بالاتری داشته باشد. مثلاً از سایت‌های خبری به سایت خود لینک سازی کنید و یا حتی با تبلیغات کاری کنید مخاطب شمار را سرچ کند یا موضوع مدنظرش را با اسم دامنه شما جست‌وجو کند. این نوع سئو را نیز می‌توانم بعد از سئو داخلی یا هم‌زمان با آن انجام داد.

سئوکار کلاه سیاه یا Black Hat SEO

سئوکار کلاه سیاه (Black Hat SEO) فردی است که معمولا از روش‌های غیرقانونی که موتورهای جستجوگر آن‌ها را تایید نمی‌کنند. سعی دارند موتورهای جستجو را دور بزنند و ورودی بسیار زیادی از آن‌ها دریافت کنند. اما این کار باعث می‌شود که وب‌سایت شما پس از مدتی توسط موتورهای جستجوگر مثل گوگل پنالتی شود. زمانی که سایت شما پنالتی می‌شود، دیگر در نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شود یا در صفحات آخر نمایش داده می‌شود. در جلسات بعد، درمورد نحوه فعالیت سئوکارهای کلاه سیاه به شما توضیح خواهیم داد. متاسفانه در ایران درصد بالایی از سئوکارها کلاه سیاه هستند.

یک سری فرایند مخرب اما زودبازده وجود دارد که خیلی از شرکت‌ها نیز از آن برای کسب درآمد سریع انجام می‌دهند که گوگل بعد از شناسایی این سایت‌ها آن‌ها را پنالتی می‌کند و به‌کل از نتایج خود خواهد کرد. اما اگر بخواهم یک تقلب به شما برسانم، این فرایند برای پول‌سازی سریع بسیار کارآمد است، اما مراقب باشید از دامنه اصلی سایت خود برای انجام این فرایند استفاده نکنید. یکی از مخرب‌ترین تکنیک‌هایی که در این فرایند استفاده می‌شود بک لینک دادن بسیار زیاد در یک بازه زمانی کوتاه است.

سئوکار کلاه سفید یا White Hat SEO

سئوکار کلاه سفید (White Hat SEO) با استفاده از جدیدترن، استانداردترین و بهترین روش‌های ممکن سایت را در نتایج اول گوگل نمایش می‌دهند. با استفاده از این روش سایت شما همیشه در نتایج اول گوگل باقی می‌ماند. حتی اگر شما یک کار اشتباه انجام دهید، به واسطه اینکه قبلا از روش‌های درست سایت خود را سئو کرده‌اید؛ گوگل سایت شما را پنالتی نمی‌کند. در پایان این دوره آموزشی، شما تبدیل به یک سئوکار کلاه سفید می‌شوید.

سئو سفید یا کلاه‌سفید به فرایند قانونی گفته می‌شود که شما انجام می‌دهید تا سایت شما نسبت به کلمات کلیدی در رتبه‌های بهتری از گوگل قرار گیرد و این فرایند همیشه پایدارتر است و مشکلاتی که در سئو کلاه‌سیاه برای شما پیش می‌آورد را نخواهد داشت. 

سئوکار کلاه خاکستری یا Grey Hat SEO

نوع دیگری از سئوکار هم وجود دارد که به آن کلاه خاکستری (Grey Hat SEO) می‌گویند. در واقع سئوکار کلاه خاکستری تلفیقی از سئوکار کلاه سفید و سئوکار کلاه سیاه است. این نوع سئوکارها تمایل دارند کلاه سفید باشند و کاملا منطقی یک سایت را سئو کنند. ولی به دلیل اینکه از روش سئوکارهای کلاه سیاه هم استفاده می‌کنند. تلفیقی از این دو نوع می‌شوند.

 





:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 85
|
تعداد امتیازدهندگان : 30
|
مجموع امتیاز : 30
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: